Eerste dag op het project en van alles meer! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Loes Vooght - WaarBenJij.nu Eerste dag op het project en van alles meer! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Loes Vooght - WaarBenJij.nu

Eerste dag op het project en van alles meer!

Blijf op de hoogte en volg Loes

07 September 2014 | Tanzania, Moshi

Halloo!

Als eerst wil ik even zeggen dat ik het echt kei leuk vind dat jullie dat allemaal lezen :P

Ik zal even beginnen bij de eerste dag op het umoja project.
Henny en Guido kwamen me ophalen om naar het project te gaan. Gewapend met snoep en ballonnen waren we klaar om te gaan.
We werden hartelijk ontvangen door de kinderen en leraressen. Sommige kinderen kwamen meteen aanrennen toen ze Henny zagen en kwamen ons allemaal knuffels geven. Echt super schattig!
Nadat we een rondje hadden gemaakt door de twee klaslokalen en de keuken gingen de kinderen voor ons zingen. Ik verstond er niks van op een paar keer hakuna matata na.
De kinderen waren allemaal in uniform en zagen er over het algemeen best verzorgd uit. Ik zeg trouwens wel kinderen, maar er zitten ook twee mannen bij rond de 30-40 (ben even vergeten hoe oud precies).
Het niveau verschilt een beetje, sommige kunnen wel praten en andere niet. En er is er eentje die een heeeeel klein beetje engels kan. Dus dat was wel lastig aangezien ik geen Swahili spreek op een paar standaard woorden na. Verder zijn ze trouwens wel allemaal mobiel.
Toen we de ballonnen en snoepjes gingen uitdelen waren de "kinderen" echt zo ontzettend blij. Door de klas rennen en allemaal bij je komen staan voor een snoepje of ballon. En leg dan maar is uit dat ze moeten gaan zitten haha.
Maar goed, de kinderen kregen even later lunch op school omdat ze thuis soms helemaal niks hebben heeft het project ervoor gezorgd dat ze op school iedere middag een flinke maaltijd krijgen.
Hierna zijn we naar het dispensarium gegaan (soort van consultatie bureau). Hier was het op het moment redelijk rustig en dr. John heeft ons rondgeleid. Hij vertelde ook dat dit dispensarium is uitgekozen als ebola ziekenhuis. Dus als er iemand met ebola in de omgeving van Moshi komt, dan komt diegene naar het dispensarium.
Mijn keuze was dus al vrij snel gemaakt, hier ga ik geen vrijwilligerswerk doen en het was er ook niet druk, dus ik vroeg me af of ik überhaupt wel voldoende kon helpen.
Hierna heeft dr. John zijn huis nog laten zien, toch wel vreemd dat de mensen hier op deze manier wonen.
Hierna zijn Guido, Henny en ik wat gaan eten en zijn we in Moshi wat winkeltjes gaan verkennen.
De dag hierna moest ik voor het eerst alleen reizen. Spannend!!
ik werd om 9uur opgehaald door babu (betekent opa).
Dit was een taxichauffeur die Henny al kende en betrouwbaar was.
Babu bleek ook echt een leuke vent te zijn! Heel erg aardig en grappig. Zo zei hij bijvoorbeeld dat ie rook dat ik nog maar net hier was. Ik rook nog Europees hahaha.
Met hem ben ik naar het ziekenhuis gegaan waar lightness werkt. Lightness is een vriendin van Henny en Guido. Hun verblijven ook bij haar de tijd dat ze hier zijn.
Lightness werkt op de hiv afdelining in het ziekenhuis en daar moest ik naar toe komen.
Terwijl je daar naar toe loopt word je zo ontzettend vreemd aangekeken. Echt wennen allemaal.
Maar goed, toen ik daar aankwam zaten er zo'n 40 mensen in de zaal en Lightness stond vooraan. Lightness wenkte dat ik naar haar moest komen dus dat deed ik maar. Er werd een stoel voor me neergezet naast de hogen pieven die in het Swahili van alles aan het roepen waren.
Lightness vertelde dat al deze mensen hiv hadden en dit was een soort van intake. Ze zei dat ze wat moest vertellen en dat we dan zouden gaan.
Ik zat daar dus best ongemakelijk te zitten met al die mensen voor mijn neus haha. Vervolgens moet Lightness wat vertellen.
En nu komt het!
Op een gegeven moment kijkt heel die zaal naar mij.. hmm okee hallo allemaal haha (dat zei ik niet maar dat dacht ik) en toen.. toen begonnen ze ineens allemaal te klappen.. (okee ongemakkelijk maar dankjewel) toen zei lightness dat ik hallo moest zeggen, en daar ging het mis.. Ik was pas een paar dagen hier, dus mijn Swahili is niet echt goed zeg maar. Dus ik zei: "mambo". Ik dacht dus dat dit hallo betekende.. maar helaas haha
je hebt namelijk mambo en jambo, en mambo zeg je tegen iemand van je eigen leeftijd zo van eeeh halloo alles goed? En het is een beetje onrespectvol om dat tegen iemand te zegggen dat ouder is dan jij.
OEPS!!! Ik had dus Jambo moeten zeggen want dit betekent hallo.
En de hele zaal zat vol met mensen ouder dan mij..
Maar goed, ze klapten gewoon door dus misschien hebben sommige het niet goed gehoord haha
Hierna ging ik met lightess naar een plek waar ze gezinnen helpen die in de problemen zitten en bijvoorbeeld gaan scheiden ofzo.
Hier aangekomen mochten we vrij snel naar binnen om met de directrice te praten (dus voor de lange rij mensen die stonden te wachten.. hmmm)
De directrice zou mij gaan helpen met het vinden van een weeshuis om te gaan werken.
Na even praten zou ze me mee nemen naar wat weeshuizen, maar ze moest eerst wat andere dingen doen, dus ze zou bellen als ze klaar was.
Dus Ligtness en ik terug naar het ziekenhuis (god dit wordt een lang verhaal haha). Hier bracht Lightness bij naar een afdeling waar ik één dag in de week ga werken. Op vrijdag komen er ouders met een kind die lichamelijk en soms geestelijk gehandicapt is. Ze gaan dan met het kind oefenen om bijvoorbeeld te staan of om de hoofdbalans te trainen. De spullen die ze hebben om dit allemaal mee te oefenen zijn echt om te janken kan ik je zeggen, en ze werken in een ruimte van 2 bij 2, wat ook echt veeeel te klein is om met al die kinderen en ouders en verplegers te werken.
Maar goed, hier heb ik ongeveer 2uur meegekeken en toen werd ik gebeld.
Ik ga trouwens niet op vrijdag daar helpen maar op donderdag. Dan komen er verstandelijk gehandicapten en gaan ze samen met hun buiten het ziekenhuis "werken".
Lightness belde dat ik met babu naar die directrice moest, maar zij was druk, dus ik moest alleen gaan.
Hier aangekomen ging ik met de directrice naar twee weeshuizen (er stond trouwens nog steeds een rij!)
bij het eerste weeshuis waren overdag maar 2 kinderen omdat de rest naar school ging, dus toen gingen we naar een andere. Dit was echt een enorm weeshuis met 96 kinderen als ik het me goed herinner.
Het weeshuis wordt gerund door nonnen en er wonen 4 verstandelijk gehandicapte kinderen die niet naar school gaan. Ook hebben ze heel veel kinderen van 0-2 jaar. Dus hier was mijn hulp erg welkom. Ik ga dan ook op dit weeshuis werken op woensdag en vrijdag.
Dus mijn week is ingedeeld:
Maandag en dinsdag op het umoja project (de school)
Woensdag en vrijdag op het weeshuis
en op donderdag bij het ziekenhuis
Joehoeee het wordt allemaal een beetje duidelijk nu.
's avonds zijn we met het hostel nog wat gaan drinken in een barretje met live bands. Ook erg leuk!

Oke en dan gisteren...
Gisteren ben ik met Henny en Guido en Iza (de taxichauffeur) naar de massai, de hotsprings en een suikerplantage geweest.
Een drukke dag dus. We begonnen bij de massai. Dit was ongeveer 45 minuten rijden ofzo.. Over wegen ofja wegen.. je kunt ze niet echt wegen noemen haha echt hilarisch. Al vrij snel hadden we een soort van zandbak in de taxi en onszelf haha.
Toen kwamen we aan bij de massai... waaauuww!
Hoe kunnen die mensen zo leven? Alles is gemaakt van modder (behalve het wc hokje haha).
Een van de massai kwam naar ons en legde ons in het engels uit wat we ongeveer gingen doen.
Als eerste werden we omgekleed als massai, erg grappig..
Toen gingen de mannen in een rijtje rond lopen en gingen de vrouwen in een soort van halve kring staan. Wij ook dus..
Toen kwamen de mannen en gingen ze allemaal een soort van zingen en springen en dansen. Erg grappig tot ik mee moest gaan doen..
Maar goed, ik heb mijn best gedaan.
Hierna gingen ze laten zien hoe ze vuur maakte. Met zo'n stokje op een stuk hout en dan heel snel ronddraaien. Het zag er makkelijk uit, maar dat was het niet geloof ik want ze waren toch een beetje aan het hijgen haha.
Hierna werden we mee genomen in een soort van rond hokje zonder dak en een kleine opening waar we doorheen moesten.
Binnen lag een dood schaap met alle ingewanden eruit en de kop lag er naast.. Toen ik dat zag ging ik weer naar buiten.. Maaaar ik moest toch echt mee naar binnen.. Dus, oke vooruit ik kijk wel naar dat dode schaap.
Ze vroegen of we ook wat wilde proeven, maar Henny legde ze uit dat onze magen hier niet tegen konden (best goed excuus).
Hierna hebben ze een slaaphutje laten zien van een koppel en daarna van de kinderen. Ze slapen op een koeienhuid enzo, net zoals je ziet op tv zeg maar.
Hierna lieten ze hun "markt" zien voor de vrouwen. Wat eigenlijk gewoon voor de toeristen is waar je sieraden kunt kopen enzo.
Ik heb een armbandje gekocht die ik wel mooi vond.
Hierna gingen we naar de hotsprings, hier waren op 1 iemand na alleen maar Afrikanen, dus ik moest even een momentje hebben om erin te gaan.
Het was er trouwens echt super mooi, en het water was denk ik een graad of 25.
Na even zwemmen gingen we verder naar de suikerplantage. Hier was eigenlijk niet heel veel te zien behalve veel planten haha.
Hierna zijn we met z'n drieën bij de Italiaan wat gaan eten. Ik kreeg 2 keer het verkeerde, maar toen heb ik het toch maar opgegeten haha. Het was een soort van kip masala, erg lekker.
Hierna ben ik terug gegaan naar het hostel en zijn we met z'n allen op stap gegaan.
Eerst zijn we naar een karaoke bar gegaan. Maar man oh man die afrikanen kunnen allemaal zingen en dansen lijkt het wel. Dus toen er een paar jongens van het hostel gingen zingen was dat best wel grappig!
En ze hebben een soort van regel dat als je nieuw bent dat je de eerste zaterdag ook moet zingen. Dus ik ging samen met een deens meisje de backsteet boys doen. Erg grappig want er kwamen allemaal mensen op het podium bij ons.
Hierna gingen we naar een soort van kleine disco, dit was erg indrukwekkend zal ik maar zeggen.
Als ze daar blanke zien dan komen ze allemaal om en tegen je aan dansen. En ze snappen zeg maar een afwijzing niet. Dus na 10 minuten ze een soort van wegduwen en nee schudden en in het Swahili nee dankje zeggen gaan ze weg. Maar helaas is er na 2 minuten alweer een nieuwe. Ze kunnen allemaal wel goed dansen trouwens!!
En toen waren we terug rond een uur of 4 en zijn we allemaal heerlijk gaan slapen.
En zijn we vanochtend (lees 12uur)ergens gaan ontbijten.
Dus dat was 'm weer voor zover denk ik!

  • 07 September 2014 - 13:46

    Joyce:

    Mambo Loes, wat een belevenissen.
    Top van je wat je doet.
    we wachten op je volgende verhaal...

    Veel plezier.
    Xx

  • 07 September 2014 - 15:58

    Irene:

    Super leuk verhaal weer! Geniet ervan =D XX

  • 07 September 2014 - 16:24

    Irma:

    Super verhaal weer Loes. Succes met je werkprogramma en ik ben nu al weer benieuwd naar je volgende verslag.
    Veel plezier.

  • 07 September 2014 - 16:39

    Marlou:

    Hey Loes,
    Erg leuk om je verhalen te lezen!!
    Het is een hele ervaring wat je allemaal mee maakt!
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Geniet er van!! Xxx

  • 07 September 2014 - 18:57

    Lisa:

    Heftig maar super leuk! Geniet ervan! Kus

  • 07 September 2014 - 19:22

    Gerrie Smetsers:

    Hoi Loes ,

    Fijn om iets van je te horen, leuk verhaal.
    We zijn benieuwd naar je volgende ervaringen.

    Groetjes van ons.

  • 07 September 2014 - 21:29

    Renata:

    Wat een belevenis! Maar wel leuk hoor! Zet m op en have fun, dikke kus

  • 08 September 2014 - 00:12

    T Marianne O Frank:

    jeee Loes, knap hoor en zo leuk en gezellig verteld. ik denk dat het allemaal heel veel is zo in een paar dagen. maar ik hoop dat je er ook van geniet. zet m op

  • 09 September 2014 - 09:38

    Do:

    geniet er nog van meid...

  • 17 September 2014 - 22:26

    Marjolein:

    Leuk Loes! Ik kijk nu al uit naar je volgende avonturen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 25714

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 05 November 2014

Tanzania, moshi

09 Februari 2011 - 01 Juli 2011

Stage in Rotherham

Landen bezocht: