Vanuit Tanzania! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Loes Vooght - WaarBenJij.nu Vanuit Tanzania! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Loes Vooght - WaarBenJij.nu

Vanuit Tanzania!

Blijf op de hoogte en volg Loes

03 September 2014 | Tanzania, Moshi

Hallooo!

Ik ben gisteren aangekomen in Moshi. Ik vloog vanaf Brussel, dus eerst was het even huilen en toen alleen daar rond dwalen op het vliegveld. Al vrij snel ging ik vliegen (ik vloog overigens met een dreamliner!).
Dit was op zich wel prima. Ik zat bij het raam langs een Afrikaanse vrouw en daarnaast een belgische jongen. Wat een enorm vliegtuig was dat trouwens! En ik had zo'n schermpje voor me waar ik uit zo'n 100 films, muziek albums, spelletjes kon kiezen. Dus ik heb me prima vermaakt. Over het algemeen was die reis wel prima alleen dat die Afrikaanse vrouw niet op wilde staan als ik moet plassen, dus dat was nogal een intiem gebeuren zeg maar haha. Dus na de eerste keer liet ik het wel om nog een keer te gaan plassen. Toen kwam ik aan op addis abbaba (sorry als ik het verkeerd schrijf). Dit was wel echt een afrikaans vliegveld, overal winkeltjes en allerlei verschillende (vooral heel veel gekleurde) mensen. Ik moest daar nog wel mijn boarding ticket ophalen, dus dat was nog even de vraag of dit ging lukken. Maar uiteindelijk ben ik ongeveer met een uur vertraging vertrokken (in een heeeel klein vliegtuigje).
Toen kwam ik aan op Kilimanjaro airport, nou nog allemaal gedoe om je vissum te krijgen maar eigenlijk ging dit ook wel prima.
Toen ik mijn koffers ging pakken zag ik Henny al staan wachten, wel erg fijn om een bekend gezicht te zien. Ik ben toen met Henny en guido meteen naar het ziekenhuis gegaan omdat lightness (de vrouw waar Henny en guido verblijven) daar werkt en ze hadden meteen een gesprek over het project met wat hoge pieven daar.
Na dit gesprek gingen we het ziekenhuis bekijken omdat het project wil gaan helpen om nieuwe toiletten te krijgen op het ziekenhuis.
Dit was wel heftig.. ik kan me bijna niet voorstellen dat er daar mensen beter worden. Alles is vies en oud en het plafond komt bijna naar beneden gevallen. Om nog niet te beginnen over de wc's. Jeetje mina wat een stank. Ook werkten sommige douches niet en moesten mensen zich wassen met emmers water.
Nouja als je een beetje een indruk wil krijgen, er komen foto's op de site van het project (www.umojaoproject.nl).
Hierna zijn we naar het Hostel gereden. Hier werd ik ontvangen door Mary die mij meteen een rondleiding gaf en aan iedereen voorstelde. Een hele hoop namen waarvan ik me afvraag of ik ze ooit ga onthouden! Ik verblijf in een tent ( die kun je zien op de site www.hostelhoff.com) samen met een ander nederlands meisje en een deens meisje.
Er verblijven hier nu zo'n 20 vrijwilligers waarvan er 5 Deens zijn, verder zijn er engelsen, Australiërs, Israëliërs en Nederlandse :D . Gelukkig praat iedereen onder elkaar gewoon engels.
Ik ben heel hartelijk ontvangen en ik denk dat dat wel goed gaat komen hier. Ik kon al vrij snel aanschuiven bij het avond eten wat iedere avond wordt bereid door een Afrikaanse vrouw. Ik heb dan ook geen idee wat ik heb gegeten! Het was in ieder geval rijst en kip wat ik er tussenuit heb kunnen halen haha.
's avonds ben ik nog met 3 meiden een biertje (jaa bier!!) gaan drinken een aantal meters van het hostel af. Dit was wel gezellig en zo leer je elkaar ook een beetje kennen. We moesten overigens wel met de taxi terug omdat het dus echt onveilig is als het donker is.
Toen ben ik lekker gaan douchen (die douche was echt wel prima) en toen lekker naar bed. Mijn bed is ook wel prima trouwens! Het was vannacht overigens wel een beetje koud.
Vanochtend stond ook alweer het ontbijt klaar, boterhammen waar je pindakaas of jam op kon doen, en een soort driehoekjes van een soort deeg met aardappel, erwten en nog wat ander spul erin.
Oooh ze hebben trouwens iedere avond en ochtend verse bananen (heel klein maar wel heel zoet), verse avocado en verse watermeloen.
Nou ik ben dus voor die driehoek dingetjes gegaan en wat fruit.
Ik ben nu net terug van de town tour. Mary is met mij naar Moshi gewandeld en heeft allerlei dingen laten zien en uitgelegd waarvan ik denk ik nu alweer meer dan de helft ben vergeten, maar goed haha.
Er zijn ook allerlei mensen die je aanspreken en bij je handen pakken enzo en ik heb al een huwelijksaanzoek gehad. Mary heeft een beetje uitgelegd wat ik allemaal moet zeggen enzo in het Swahili.
Iedereen kijkt je ook zo vreemd aan!! De mensen die langs de weg zitten en aan het bedelen zijn, die richten alle pijlen op jou zo gauw ze gezien hebben dat je blank bent. Wel een beetje lastig allemaal.
Ik heb ook een internet bundel voor mijn laptop en telefoon gekocht, en als het goed is doet mijn telefoon het over een half uurtje. Dus dat is wel handig!!
Ik ben wel al drie kwartier aan het verbinden met Skype, maar die verbinding schijnt te verschillen per dag, dus ik ben benieuwd.
Ohja! Ze hebben twee honden hier op het hostel: "peanut en butter".
En peanut slaapt altijd bij onze tent, maar dat wist ik niet. Dus ik verschoot vanochtend nogal omdat er een of ander beest voor onze tent lag haha.
Verder zijn ze erg blij met de chocolade, stroopwafels en drop. Dus ik heb al punten gescoord haha.
Ik heb net ook maar even cornflakes gekocht, zodat ik niet iedere ochtend die frituur dingen hoef te eten.
Verder wordt iedereen hier een keer ziek (ongeveer na een week) en het deense meisje in mijn tent is nu ziek (lees: hele erge diarree met buikpijn). Dus ik hoop dat dit mij een beetje bespaard blijft maar dat merken we vanzelf.
Ik ga zo maar eens even mijn spullen verder uitpakken enzo en dan lunchen. Geeeen idee wat ik de rest van de dag ga doen, maar alle vrijwilligers komen rond een uur of 1 alweer terug. Dus ik ben benieuwd.

Zo haha dat was 'm dan denk ik. Ik kan nog veeel meer vertellen, maar mn verhaal is al zo lang.
Ik heb nog geen foto's gemaakt. Dat zal ik zo eens even doen. Dan hebben jullie ook een iets beter beeld van hoe het er hier uit ziet.

  • 03 September 2014 - 11:15

    Cynthia:

    Klinkt super goed Loes! Ik hoop dat de diarree je bespaard blijft maar als je niet zelf kookt....
    maar ook dat is van voorbij gaande aard als het goed is ;)
    Heel veel plezier en maak er een onvergetelijke tijd van!

    Veel liefs van ons

  • 03 September 2014 - 11:22

    Heidi:

    Hoi Loes!
    Wat leuk allemaal! Zelfs al n huwelijksaanzoek!! Haha geweldig!.Geniet ervan en blijf maar lekker veel schrijven hier, keileuk om te lezen!

    Groetjes van ons uit Zeelst

  • 03 September 2014 - 12:21

    Willemijn:

    Leuk verhaal, Loes! Veel plezier en succes nog en ik kijk al uit naar je volgende avontuur!

    Groetjes van ons ;) Stefan, Willemijn en de kids

  • 03 September 2014 - 12:25

    Mama En Papa:

    He Loes wat leuk om te lezen, fijn dat alles onderweg goed is gegaan .Ook leuk dat je al met een aantal mensen contact hebt blijf veel schrijven en we kijken uit naar de foto's.
    Groetjes en xxx wij.

  • 03 September 2014 - 12:58

    Rena:

    Hee Loes!

    Dat klinkt allemaal
    goed zeg! Iig fijn dat de reis allemaal goed is verlopen :)
    Fijn dat je er nog een Nederlandse bij hebt.

    Heeeel veel plezier en succes gewenst meid! Een ervaring die je nooit gaat vergeten:)!

    Groetjes!

  • 03 September 2014 - 16:56

    Anne:

    Ha loesje,

    Ik had eigenlijk geen tijd maar kon t niet laten eerst je verhaal te lezen hihi. Fijn om te lezen dat t goed met je gaat en bijzonder die eerste indrukken zeg!! Grappig loes aan het bier, je vind t straks vort lekkerder dan moezel :p. Ik ben benieuwd naar je foto's.
    Geniet van je tijd daar!!
    We zien je nieuwe nummer wel tegemoet komen!
    xxx en liefs, ook van piet, anders krijg ik dat straks weer te horen ;)

  • 03 September 2014 - 17:12

    Jolijn:

    Fijn dat je goed bent aangekomen! Hopelijk went het snel allemaal. Geniet ervan loesjeeee

  • 03 September 2014 - 17:30

    Corrie Van De Looij:

    Hà die Loes,

    Eindelijk was het dan zover, en nu gaat het grote avontuur beginnen.

    Heel veel plezier met veel leer momentjes en het gaat je allemaal lukken dat weten we zeker!

    Groetjes, Rinus en Corrie.


  • 03 September 2014 - 20:29

    T Marianne:

    hey Loes, leuk verhaal, heel veel plezier en zet 'm op. time fly's. ben benieuwd naar de foto's.
    groetjes Marianne & Frank.

  • 03 September 2014 - 21:41

    Irma:

    Hey Loes,

    Leuk avontuur, wat nog maar net is begonnen, ik zie uit naar je volgende verhaal.

    Geniet ervan.

    Groetjes Irma

  • 04 September 2014 - 07:04

    Erica:

    Hey Loes,

    Wat een geweldig verhaal na 1 dag al!! Super om te lezen.
    Heel veel succes en plezier daar, ik blijf je volgen.

    Liefs,
    Erica x

  • 04 September 2014 - 17:00

    Hannie Oomens:

    Ha Loes,
    Leuk je 1e verhaal.....goede start gemaakt.
    Een fijne tijd en geniet ervan.
    Groetjes Hannie

  • 04 September 2014 - 17:39

    Henny:

    Fijn verhaal Loes.
    En een fijne dag samen, morgen gaan we op huisbezoek. confronterend maar wel het echte Afrika.
    Een fijne avond en tot morgen.
    Henny

  • 04 September 2014 - 22:01

    Anouk:

    Een avontuur! Enjoy!

  • 05 September 2014 - 20:17

    Dion,Willem,Lucienne:

    Hey Loes,

    Fijn dat je goed bent aangekomen. We houden je verslagen bij, erg leuk om te lezen. Ben benieuwd naar de foto's.
    Geniet ervan en veel succes verder.
    O ja, op 21 oktober komt Willem bij Klokhuis. Moet je maar terug kijken als je zelf weer hier bent.

    Groetjes,
    Willem, Dion en Lucienne

  • 06 September 2014 - 23:41

    Judith:

    Driehoekdingetjes.... Samoosa??! Lekker zijn ze hoor. Heftige verhalen, maar... Je hebt niet al die kilometers afgelegd om de dingen te zien en mee te maken die je thuis ook hebt. Veel plezier en succes daar. Ik ben benieuwd naar alle verhalen.

    Gr. Judith

  • 07 September 2014 - 12:10

    Francien Van Gerwen:

    Hoi Loes alles ok? Leuk dat je al snel contact hebt met de andere dames. Verder hoop ik dat je het er naar je zin krijgt. Ik probeer een beetje te volgen wat je allemaal meemaakt. Wij wensen je veel succes.

    Groetjes Wim en Francien




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 25686

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 05 November 2014

Tanzania, moshi

09 Februari 2011 - 01 Juli 2011

Stage in Rotherham

Landen bezocht: